یزد- محمدخادمی: کتابخانه امام علی(ع) بزرگ‌ترین و مجهزترین کتابخانه عمومی استان در بلوار دانشجو شهر یزد واقع شده است.

کتابخانه امام علی (ع) - یزد

برق این کتابخانه بزرگ که زیرنظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اداره می‌شود به‌دلیل بدهی، از سوی اداره برق قطع شده است و هم‌اکنون مشکلات فراوانی برای مراجعه‌‌کنندگان و اهل مطالعه شهر یزد به‌وجود آورده است. گزارش‌های خبرنگار ما حاکی از آن است که برق این کتابخانه طی دو هفته گذشته گرچه در پاره‌ای اوقات وصل بوده اما در اغلب زمان‌ها برق این کتابخانه قطع بوده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: این کتابخانه بزرگ‌ترین، پرمخاطب‌ترین و مجهزترین کتابخانه استان یزد است و نزدیک به هفت‌هزار نفر عضو فعال دارد و روزانه نزدیک به 250نفر می‌توانند از سالن این کتابخانه استفاده کنند. محسن رفیعی تصریح می‌کند: برق این کتابخانه با مجموعه فرهنگی- هنری امام علی(ع) و ساختمان اطراف آن زیرنظر اداره ارشاد استان قرار دارد و به شکل مشترک است اما به‌دلیل بدهی، برق این مرکز قطع شده است، از همین رو سیستم شبکه رایانه‌ای، روشنایی و گرمایش سالن مطالعه این مجموعه از کار افتاده است و متأسفانه مراجعه‌کنندگان به این کتابخانه با مشکل سرما و نبود نور مواجه هستند. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره اینکه مبلغ بدهی برق چقدر است و چرا پرداخت نمی‌شود، پاسخ می‌دهد: بدهی برق این مجموعه در شش‌ماه دوم سال‌جاری سه میلیون و 400 هزارتومان است، اما مشکل اصلی بر‌می‌گردد به نبود بودجه مناسب برای نهاد کتابخانه‌های عمومی چراکه این نهاد از سه طریق بودجه خود را تأمین می‌کند، به‌عبارتی نهاد کتابخانه‌های عمومی هزینه حقوق پرسنل را با کمک بودجه دولت تأمین و پرداخت می‌کند، کمک شهرداری و نهایتا بودجه‌ای که از طریق تملک دارایی‌های استان کسب می‌شود هم برای تجهیز و مرمت کتابخانه‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رفیعی می‌گوید: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مشکلات کتابخانه‌ها بیشتر شده است، این درحالی است که در شهرستان یزد 26کتابخانه وجود دارد که با 90نفر نیروی انسانی اداره می‌شود، با وجود این در حال حاضر فقط 101هزار تومان در حساب نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد برای امور جاری وجود دارد.

وی درپاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما که آیا برای پرداخت بدهی از اداره برق مهلت گرفته شده است یا خیر، می‌گوید: چندی پیش برق این مجموعه قطع شد و اداره برق مهلت چند روزه‌ای برای واریز هزینه برق به ما داد اما به‌دلیل اینکه این هزینه پرداخت نشد، مجددا اقدام به قطع آن کردند. به‌گفته رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد هزینه‌های جاری این ساختمان قبلا از سوی اداره ارشاد استان تأمین می‌شد اما در حال حاضر تنها این اداره هزینه جاری شش‌ماه از سال این مجموعه را پرداخت می‌کند.

اطلاع‌رسانی به صلاح نیست

درحالی‌که فاصله ساختمان کتابخانه امام علی(ع) با اداره کل ارشاد اسلامی استان یزد حدود 200متر است، خبرنگار همشهری برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ بهرام عبدالحسینی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد رفت اما وی به‌دلیل برگزاری جلسه حاضر به گفت‌وگو با وی در این‌باره نشد. معاون اداری مالی اداره ارشاد نیز در رابطه با مشکلات کتابخانه‌های یزد گفت: اطلاع‌رسانی در این خصوص به صلاح نیست.

کد خبر 200918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز